lørdag den 27. oktober 2012

DIY hæklet gulvtæppe

Så kom den endelig den berygtede DIY på gulvtæppet.



Tæppet er lavet for at skulle passe til denne knagerække, som hænger i deres badeværelse i sommerhuset. Så jeg var et smut nede og kigge på hvilke farver garn, jeg kunne bruge og det endte med disse farver.


Tæppet er lavet Zhagetti garn, som er lavet af gamle tekstilrester. Det betyder at der kan være forskel i tykkelsen på garnet, både ved de forskellige farver, men også indenfor samme farve. Jeg har købt mit garn i Yarnfreak, som er den her fantastiske lille butik med meget fint garn. De har kun åbent hver fredag, men de har også en webshop, hvor det kan bestilles.


Jeg tror, at jeg brugte 1 lyseblå, 1 pink og 2-3 ruller grå til at lave dette tæppe. Men det er lidt forskelligt alt efter hvilken størrelse nål du bruger. Jeg brugte en 13 nål for at få et mere råt look, da det ikke skulle være for fint. Zhagetti garnet bliver hurtigt meget tungt, da det er ret kraftigt i forhold til normale uld eller bomuldgarn, men det betyder også at processen går ret hurtigt.

Denne opskrift har jeg fundet hos Lutteridyl, som tit har mange rigtig fine og meget kreative projekter i gang. Opskriften kan du finde her hos hende.

Opskriften starter med at man laver en ring og derefter er det stort set det samme man foretager sig indtil  tæppet er den størrelse man ønsker.

Det er en god ide at anskaffe sig nogle sikkerhedsnåle eller andet til at fæstne ved den første maske ved hver nye omgang, så er det nemmere at holde styr på hvornår der skal øges til en ny omgang. (de kan købes i de fleste garnbutikker, men ellers hos Yarnfreak)


Det er dog vigtigt at følge instruktionerne for at at skifte omgang, da tæppet kan komme til at bule, hvis metoden ikke forsættes på samme måde hele vejen igennem.

Når man tager ud til hver omgang, så vil man kunne se spiral mønster i tæppet, hvilket er omgangene man øger med og det er dem, der gør at tæppet forbliver fladt. (mønstret kan se på billedet nedenfor)



Hver gang man skifter farve, så er det et godt fif at gøre det, når man tager en ny omgang. Det giver mere ro i mønsteret.

Så nu er det bare om at komme i gang. Det er kun fantasien, der sætter grænser.




2 kommentarer:

  1. Hey hon....

    Dejlige indlæg �� Kom lige på Bloglovin, så jeg kan følge dig....

    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej søde.
      Tak.... Det er hyggeligt at der er nogen, der læser med. Også selvom det er meget nyt og ikke så gennemtænkt til tider:)

      Slet