torsdag den 8. november 2012

DIY Hæklet lampeskærme

Jeg har arvet en fin gammel tre armet standerlampe af min fars faster, men skærmene var en smule gammeldags og passede ikke helt ind i vores stil i vores lille lejlighed.'



Det var praktisk talt umuligt at finde nogle nye lampeskærme, som passede i fatningerne, så der måtte tænkes kreativt. Derfor besluttede jeg at hækle nogle nye! (Ambitiøst projekt for en forholdvis nybegynder.... Men at begrænse sig selv har aldrig været min stærke side..... og det værste der kunne ske, at vi skulle leve uden skærme, hvilket vi havde gjort indtil nu)

Der ligger rigtig mange fine mønstre ude på nettet og efter at have set disse billeder fra Pinterest, var jeg helt overbevist.
 
 
Især den koralfarvede med muslinge mønsteret blev jeg helt forelsket i, men måtte hurtigt indrømme at mine hækleskills ikke helt måler sig med at udregne hvornår og hvordan mønsteret skal ligges ind.


Derfor besluttede jeg mig for fastmasker hele vejen for at give en ens look på alle tre skærme. Så gik jeg ellers i gang med de to sorte og en blå, som passer et tryk af Daniel Noon, som lampen står ved siden af. (se tidligere indlæg om trykket her)

Jeg har faktisk ikke målt ud eller talt hvor mange masker, der er i hver bue, da jeg gik mere efter at dække stativet. Jeg begyndte at hækle garnet fast på stativet ved at hækle om stativet. Først bandt jeg snoren fast og derefter hæklede jeg fastmasker på stativet i bunden. Ved hver stativpind opad har jeg hæklet rundt om, så granet sidder nogenlunde fast.



Efterhånden som jeg kom længere op af lampeskærmen, så har jeg hæklet nogle enkelte masker sammen, for at det passede til lampeskærmens form.

Og det færdige resultat......


I dagslys og når den er tændt....

Håber forklaringen er nogenlunde, ellers er I velkommen til at stille spørgsmål i kommentarfeltet og så skal jeg prøve at forklare yderligere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar