tirsdag den 9. juli 2013

Kampen om den perfekte krop


Jeg har længe (og her snakker 1,5 år) været rigtig ked af min krop og hvordan jeg ser ud. Der er ikke mange i min omgangskreds, der ved hvor slemt det har været, Men det har til tider trukket mange tænder og der har været stor frustration.

Her i foråret fik jeg nok og jeg besluttede at det var tiden at tage kampen op om at få en krop, som jeg ikke var flov eller ked af. Så jeg startede med at skifte mit fitness abonnement til fitnessworld og lavede en pagt med mig selv om at skulle afsted til fitness eller løb 4 gange om ugen. Hold nu kæft min kondi var dårlig og jeg kiggede ned i gulvet de første mange gange for at undgå de andres blikke, men afsted kom jeg. Desværre skete der ikke det vilde med vægten og jeg blev endnu mere frustreret og ked af det.  Derfor tog jeg min mors opfordring op og snakkede med lægen om hvad der kunne gøres og om jeg eventuelt havde en stofskiftesygdom, der gjorde at vægten ikke rykkede sig trods en masse motion og sund kost.

Dernæst blev jeg testede for det ene og andet, men ingen stofskiftesygdom spillede ind. Nu var gode råd dyre. Jeg var jo glad for at det ikke var sygdomspræget, men anede ikke mine levende råd om hvordan jeg så skulle gribe det an. Derfor anbefalede min læge mig kosttjekbesøg hos den tilknyttede sygeplejelske.

Hos sygeplejelsken gennemgik vi min kost og det viser sig at jeg spiser alt for meget brød og mine mængder er for store. Derfor har hun givet mig en guideline der indeholder:


  • mere potein (det skal spises 3 gange om dagen)
  • Spise mættende grøntsager som majs, kål, gulerødder osv. (stort set alt nordisk, der kommer op af jorden og ikke kun grøn salat)
  • skift brød ud eller begræns det med protein (top din rugbrød op med lækkert pålæg fremfor at spise to halve mere)
  • Drik skummetmælk istedet for de andre varianter
  • Drikke masser af vand og ISÆR to glas vand før hvert måltid nedsætter din sult
  • faste mellemmåltider, hvor jeg typisk får et æg eller en gulerod
  • Tænke mig om med alkohol --> EN GENSTAND SVARER TIL EN KAGE

Med hensyn til alkohol er det ikke forbudt, men med måde. Et godt råd er at drikke vand til, så man drikker et glas vand til et glas, så nyder man vinen mere.

Det er gentlig nogle simple råd, men det har fungeret vildt godt og de første 14 dage har jeg tabt 3kg. Det var ikke de vilde ændringer for min kost, men en anden sammensætning. Men hvor er det lækkert at der endelig sker noget. Min motionsmængde er stadig den samme, så det er kun kosten der er "anderledes" for mig.

Jeg kommer nok til at smide nogle lette madopskrifter op på mad, som jeg bruger, hvilket jeg håber I tager godt imod.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar