onsdag den 9. januar 2013

Tanker omkring det kommende job

Mange sidder i øjeblikket med at skulle søge nye udfordringer i form af job og dette gælder også mig. Siden jeg er blevet færdig som bachelor i December har der trods alt været mange jobs at søge gennem diverse jobwebsites, så jeg er ikke i mangel på virksomheder.

Dette blogindlæg vil primært handle om mine tanker omkring min nye situation (og det kan virke som en gang øregas, men bloggen her er også et udtryk for mig for at lufte nogle tanker). Jeg håber, du hænger i ellers kan du jo i stedet se om på nogle af de andre sider:).

Jeg kender desværre også rumlen med at søge jobs og være ledig fra tidligere, da jeg fik ledig i godt et år, hvor jeg i den tid også havde et tilskudjob.  Det var til sidst en svær tid med mange afslag og det endte da også med et lidt drastisk valg om rive rødderne op og vælge en helt anden vej i en anden by for at mærke at der skete noget. For mig betød det et skodjob i næsten et år, men også at komme tæt på fantastiske venner og mødet med K og hellige mig nogle andre værdier end at finde job i en blomstrende finanskrise.

De gamle ledigheds følelser sidder stadig lidt i kroppen, selvom jeg er kommet over det og er stærkere nu efter 2012's strabasser, nu hvor de pligtfulde ansøgninger skal sendes afsted.

De gamle følelser ligger nok mest forankret i, at jeg som studrende eller arbejdssøgende ikke er helt 100 % sikker på hvad jeg skal være, når jeg bliver stor. (den gamle smøre, som mange hører fra bedsteforældre og forældre). Kender I det???
Man er aldrig helt 100 % sikker på at man har valgt den rette vej. Og det er jo aldrig (som alle siger) for sent at vælge nye veje. Men jeg er efterhånden så træt af studietiden og at læse at jeg føler mig mere end klar til at komme ud på et arbejdsmarked og tjene nogle "rigtige" penge.

Derfor har det været befriende at læse Designermors fortolkning og erfaringer i denne tid (læs med her), hvor hun tager jobsøgning og opfattelsen af det perfekte job op til revision og stiller spørgsmål til hvad man skal spørge sig om inden man søger.

Det har været med til at sætte mine forventninger lidt ned på det første job, som jeg jo engang ender i. Det har fået mig til at indse at det ikke er sikkert at alle arbejdsopgaver ved et job nødvendigvis ligger indenfor drømmekategorien, men så må man bare tænke på de fede opgaver og (lidt hårdt men) lære at leve med de skodopgaver.

Ved ikke om jeg har gået med en naiv tankegang om hvordan erhvervslivet og mit fremtidige job bliver, men Designermors artikel om det perfekte job har åbnet mine øjne lidt mere.

Jeg kan nu sige at jeg er klar på udfordringen med at komme ud på arbejdsmarkedet!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar